CLASA PREGATITOARE C, SCOALA NR. 55, BUCURESTI

Copilul cu probleme de atentie. Cum il ajuti?

Posted on: 1 Aprilie 2014

Un articol interesant…

“Nu stiu ce sa fac, parca nu ma aude cand ii vorbesc. Trebuie sa-i repet de zece ori acelasi lucru!”“Nu stiu ce are, parca e cu capul in nori. Viseaza tot timpul”.“Nu se poate concentra sa termine ceva. Trebuie sa stau pe capul lui!” ….. Acestea sunt afirmatii frecvente pe care le auzim de la parintii ai caror copii au o problema de atentie.

A avea probleme de atentie nu inseamna neaparat ADHD! Deficitul de atentie face parte, intr-adevar, din tabloul clinic al ADHD, insa este intalnit foarte frecvent si in forme mai usoare afectand performanta in invatare a copiilor de varsta scolara.

Un copil cu probleme de atentie poate manifesta unele din urmatoarele comportamente:

  • Este usor de distras, trece repede de la o activitate la alta
  • Nu este atent la detalii, uita sau pierde lucruri
  • Duce cu greu la bun sfarsit o sarcina complexa
  • In general, se plictiseste repede daca nu face ceva ce-i place foarte mult
  • Are dificultati in a-si organiza activitatea atunci cand invata ceva nou
  • Pare ca nu aude ce i se spune
  • Se misca incet, viseaza cu ochii deschisi
  • Are probleme in a urmari sau a indeplini instructiuni complexe

Cauzele care determina problemele de atentie ale copiilor sunt multiple. Cand spui ca un copil “nu este atent”, este similar cu a spune ca “il doare ceva”. Ce anume il doare? Unde? Cat? De ce? Cand? De cand? – sunt doar cateva intrebari care incearca sa gaseasca sursa exacta a problemei. La fel este si in cazul atentiei: este important sa gasesti originea sau cauza exacta a problemei pentru a o rezolva.

  1. In primul rand, asigura-te ca nu este vorba de probleme de auz, de vedere sau alte cauze medicale (ca de exemplu, cele endocrinologice) care ar putea afecta capacitatea de concentrare. Discuta cu copilul pentru a afla ce il deranjeaza si consulta medicul de familie.
  2. In al doilea rand, este foarte important sa observi daca este o problema permanenta, care se manifesta in aproape toate situatiile si activitatile sau se manifesta doar ocazional sau in anumite contexte. Spre exemplu, isi face lectiile bine numai daca este “motivat” corespunzator, fie prin recompensa, fie prin pedeapsa. In acest caz, este mai degraba o problema de comportament decat de atentie. Completeaza o fisa de observatie zilnica a comportamentului-problema: cand a aparut, cum s-a manifestat, ce s-a intamplat inainte se apara si cum s-a rezolvat. Vei avea astfel o masura obiectiva a frecventei comportamentului si a contextului in care apare. Pe de alta parte, copiii care au probleme afective si emotionale precum anxietatea sau depresia, chiar si in forme usoare, sunt deseori neatenti. Mintea lor este “blocata” de framantari, griji sau frici, iar energia lor este este consumata de catre emotiile prin care trec. Practic, ei nu mai au resurse pe care sa le foloseasca in procesul de invatare, planul cognitiv fiind pur si simplu blocat. De aceea, este foarte important sa se identifice corect si din timp daca exista astfel de probleme. Un psiholog te poate ajuta sa intelegi daca acesta este cazul copilului tau si sa iei masurile potrivite.
  3. In alte cazuri, insa, este vorba de alt gen de probleme, care tin de felul in care functioneaza creierul. Spre exemplu:
  • Unii copii “neatenti” au probleme in a-si planifica ideile astfel incat sa duca la bun sfarsit o actiune complexa. Sa luam exemplul actiunii de a se imbraca: pot fi mai mult de zece pasi pe care copilul trebuie sa-i urmeze pentru a avea, la final, toate hainele pe el. Un copil cu probleme de planificare se poate “pierde” dupa cativa pasi, uitand ce mai are de facut, pe cand altii reusesc sa faca acest lucru in mod automat. Unui copil cu probleme de atentie trebuie sa i se explice in pasi mici ce are de facut si sa fie ajutat sa-si planifice zilnic activitatile.
  • Altii organizeaza cu greutate informatia primita pe canalul vizual (ceea ce vad) sau pe cel auditiv (ceea ce aud). Daca unor astfel de copii li se vorbeste repede, se pierd. Pentru a-i ajuta, trebuie sa li se vorbeasca rar, calm, in secvente scurte. In plus, instructiunile verbale insotite de imagini sau obiecte ii ajuta foarte mult. De asemenea, explicarea prin vorbe a actiunilor pe care le facem ii ajuta sa inteleaga mai bine informatia pe care le-o oferim.
  • De asemenea, unii copii sunt mai sensibili la ce aud sau ce vad, asa ca sunt usor distrasi de lumina, culori sau sunete pe care altii nici nu le iau in seama. De aceea, modul de organizare a spatiului de invatare (luminozitate, temperatura, zgomot, stimuli vizuali etc) poate influenta capacitatea copilului de a se concentra.

Iata de ce trebuie in primul rand sa intelegem ce anume nu functioneaza corect pentru a putea corecta problemele de atentie. Il framanta sau il sperie ceva? A inteles copilul ce i-am cerut sa faca? Primeste stimularea de care creierul lui are nevoie? Foloseste metodele corecte de invatare?
Fiecare copil este unic, iar motivele care il fac sa aiba probleme de atentie pot fi foarte diverse. De aceea, ajutorul de care are nevoie trebuie sa fie construit pe nevoile lui specifice, printr-o adaptare corecta a metodelor de invatare.

(sursa: http://www.suntparinte.ro/copilul-cu-probleme-de-atentie-cum-il-ajuti)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: